Norja – sähköautoilun luvattu maa

Takaisin

Vuonna 2017 Norjassa joka toinen rekisteröity uusi auto oli joko sähköauto tai hybridi. 2018 tilastoja ei tätä kirjoittaessa ole tiedossa, mutta ne ovat varmasti vielä suuremmat. Suomessa on noin 2000 täyssähköautoa. Norjassa niiden määrä ylittää v.2019 200.000.  Oslossa jos kaksi autoa kolaroi, on melko todennäköistä, että toinen autoista on sähköauto. Sähköllä pörrääviä Tesloja, Nissaneita ja Volkkareita menee ristiin rastiin jokaisessa Norjan isommassa kaupungissa. Eikä tässä vielä kaikki. Norjan virallinen tavoite on, että kuuden vuoden päästä kaikki ensirekisteröidyt uudet autot ovat sähköautoja tai hybridejä.

Miten tähän Suomen näkökulmasta hämmentävää utopiaan on rajanaapurissamme päästy vain muutamassa hassussa vuodessa? Arvostavatko norjalaiset Ulfit ja Heidet ekologisuutta niin paljon, että haluavat siksi ajella sähköautolla maksoi mitä maksoi? Eivät todellakaan. Vaikka Norja tunnetusti rypee rahassa, niin ihan samalla tavalla talouskukkaronsa suuruutta siellä ihmiset miettivät kuin Suomessakin. Oikea vastaus on siis raha. Tarkemmin ottaen säästyvä raha. Myös helppous ja säästyvä liikkumiseen käytetty aika on mukana kuviossa.

Sähköautot maksavat paljon pitkälti verotuksellisista syistä. Ei niiden hinta tehtaalta lähtiessä valtavasti eroa polttomoottoriautoista. Norjassa sähköauton hankkijan ei tarvitse maksaa autoveroa eikä arvonlisäveroa lainkaan. Suomessa valtio sanoo haluavansa edistää sähköautoilua, mutta oikeasti se haluaa kerätä sähköautoista ihan samat verot, kuin bensa-autoistakin. Eli meillä kyllä halutaan, että ihmiset ajelisivat sähköautoilla. Kunhan ihmiset vain tekevät sen tavalla, joka ei vie isossa mittakaavassa yhtään euroa pois valtion verokukkarosta.

Norjassa on hieman erilainen liikennemalli kuin meillä. Siellä sähköautoilijoille voidaan kohdistaa merkittäviä säästöjä myös ihan normaalissa arjen liikkumisessa. Sähköautoilijoiden ei tarvitse maksaa tieveroja eikä tietulleja. Losseille ja laivoille pääsee puoleen hintaan. Kaupungeissa sähköautoilija saa pysäköidä ilmaiseksi, ja isona työmatkaetuna sähköautoilijat saavat ajaa bussikaistaa laillisesti ja ilmaiseksi. Meillä ei ole tietulleja, mutta aika moni voi samaistua ajatukseen, kuinka kiva olisi lipua bussikaistalla sähköauton hiljaisessa huminassa kilometrin mittaisen ruuhkajonon ohi. Tämä tuottaisi pelkällä vahingonilon- tunteella merkittävää lisäarvoa suomalaisen autoilijan korvien väliin.  

Oleellista on siis verokannan osuus hankintahinnassa. Myös Norjassa polttomoottoriautojen verotus on hyvin kallista. Tämä johtaa tilanteeseen, että verojen poistamisen jälkeen uuden sähköauton hankkiminen on itseasiassa halvempaa, kuin uuden polttomoottoriauton. Sähköauto on toki tehtaalta lähtiessä kalliimpi, mutta nollaverotuksen jälkeen hankintahinta on edullisempi. Nollaverotuksella uuden vastaavan sähköauton hankkiminen olisi Suomessakin melko saman hintaista kuin perinteisen auton.

Hankintahinta on luonnollisesti vain yksi osa kokonaiskustannuksia. Sähköauton vuosittainen ylläpito on hyvin paljon halvempaa kuin perinteisen. Jos vuoden bensoihin tai dieseleihin mene 1500€, niin sähköautoilija selviää noin kolmella satasella. Norjassa huomattava säästö vuosikustannuksissa tulee myös vapautuksena tietullimaksuista. Joka tapauksessa sähköautolla ajaminen on lähtökohtaisesti paljon halvempaa kuin perinteisen. Säästyneen tankkaamisen lisäksi myös huolto- ja ylläpitokustannukset ovat paljon pienemmät.

Norjan tilanne ekologisessa mielessä ei ole aivan niin auvoinen, kuin miltä se näyttää sähköautojen ostomäärien valossa. Hyvin isossa osassa norjalaisia perheitä sähköauto on kakkosauto, jolla hurautetaan nopeasti töihin bussikaistaa. Pidemmät matkat kuljetaan perheen ykkösautolla, jossa nakuttaa polttomoottori. Osaksi tähän vaikuttaa Norjassa tutkittu sähköautoiluun liittyvä ilmiö nimeltä ”matka-ahdistus”. Ihmiset eivät yksinkertaisesti luota siihen, että sähköauto kulkee luvatun matkan, ja valitsevat siksi varmuuden vuoksi polttomoottorin.

Jos Suomessa oikeasti halutaan sähköautoilun lisääntyvän paljon, meillä valtion on yksinkertaisesti pakko tulla vastaan. Ja paljon. Symbolisilla kannustimilla ei tee yhtään mitään. Suomalaisten keskipalkka on alle kolme ja puoli tonnia. Siitä kun makselee asuntolainat ja lapsien hop lopit, ei todellakaan voi vaihtaa Skoda Octaviaa sähköautoon - vaikka kuinka tekisi mieli. 

Ensimmäinen suora toimenpide minkä valtio voisi tehdä, on uusista sähköautoista perittävän arvonlisäveron alentaminen tasolle, että uuden sähköauton hankintahinta olisi sama kuin uuden vastaavan polttomoottoriauton.  Sähköautoista perittävä autovero on pienimmässä veroluokassa, mutta kyllä sitäkin voisi ihan hyvin alentaa. Nyt ongelma on, että vaikka itse autoveroluokka on pienin, niin hinta kertaantuu, kun isomman lähtöhinnan päälle lätkäistään sama alvi, ja siihen vielä päälle usean prosentin autovero.

Loppuun hauskaa triviaa. Tiesitkö että ensimmäiset varsinaiset sähköautot valmistettiin jo 1800-luvun lopulla? 1900-luvun alussa Yhdysvalloissa käytössä olevista autoista 38 prosenttia kävi sähköllä, 40 prosenttia höyryvoimalla ja 22 prosenttia bensiinillä. Myös Suomeen tuotiin 1900- luvun alussa muutama sähköauto.

 

Sampo Luoto

Kirjoittaja

Sampo Luoto Sampolla on missio: sähköstä puhuminen kiinnostavalla tavalla. Ei ehkä helpoin missio siis ;) Luvassa on ison kuvan ihmettelyä, viimeisimpiä energiavillityksiä ja historian yllättäviä käänteitä. Renessanssi-ihmisenä Sampo seikkailee sujuvasti sähkön lisäksi neuromarkkinoinnin, pitkän matkan juoksun, perhe-elämän, kitaransoiton ja irtokarkkien välimaastossa.

Aiheeseen liittyvät kirjoitukset

29.10.2019 | sähköinen liikenne

Sähköauton päästöt - alkuperällä on väliä

Pohjoismaissa sähköautot ovat polttomoottoriautoja puhtaampia. Kun sähkö tuotetaan uusiutuvalla energialla, ei ilmastonmuutosta aiheuttavia...

09.10.2019 | blogi

Sähköauton latauspiste yritykselle - valttia imagolle

Kotileipomo Siiskonen ja Mikkelipuisto ovat hankkineet pysäköintialueilleen Lumme Energian latauspisteet sähköautoja varten. Mikkelipuiston...

14.08.2019 | sähköinen liikenne

Kuinka ekologista on sähköautoilu?

Sähköautojen kiivaimpien vastustajien pääargumentti on tämä: ”tehdas joka tekee sen sähkön, jolla auto kulkee, tuottaa joka tapauksessa hurjasti...