back arrow Takaisin

Sähköautoile turvallisesti talvellakin – latausvinkit pakkaskauteen

Pakkasessa auton akku latautuu hitaammin ja vaatii enemmän suunnittelua. Kiinteä latausasema on nopein ja turvallisin ratkaisu, mutta myös suko-laturi tai voimavirtapistorasia voivat toimia – kunhan virrat on säädetty maltilla. 

Lämmin talli on paras säilytyspaikka täyssähköautolle tai ladattavalle hybridille, sillä lämmin akusto latautuu kylmää nopeammin. Pakkasessa seisseen auton akku on ensin lämmitettävä, jotta se ottaa virran kunnolla vastaan, ja tämä pidentää latausaikaa.

Vakiota pitempi latausjohto on hyvä hankinta, sillä talvella autoa ei aina saa kinosten vuoksi aivan sähkölähteen viereen. Jatkojohtoa ei sen sijaan pidä käyttää, sillä ylimääräiset liitokset lisäävät riskiä.

Talvella auton latausportti ja laturin pistooli kannattaa tarkistaa ja puhdistaa vedestä, lumesta ja jäästä. Näin lataaminen onnistuu varmasti ja turvallisesti.

Mutta mistä ladata sähköä?

Turvallisuus edellä

Kodin maadoitetusta pistorasiasta voi ottaa sähköä vain tilapäisesti ja lyhyen ajan, sillä varsinkaan vanhojen talojen sähköjärjestelmät eivät kestä jatkuvaa korkeaa virrankulutusta. Lataaminen onnistuu suko-laturilla, jossa on erillinen ohjausyksikkö tehoa säätelemässä – latausvirta rajoitetaan yleensä enintään kahdeksaan ampeeriin. Tällä akku latautuu hitaasti.

Jos kotona, usein autotallissa, on punainen voimavirtapistorasia, lataus onnistuu noin kolme kertaa nopeammin. Voimavirtalatauslaite on samankaltainen kuin suko-laturi, mutta tehty suuremmille tehoille. Tässäkin latausvirta on säädettävä pieneksi.

Nopein ja turvallisin vaihtoehto on kiinteä latausasema, joka voidaan asentaa autotalliin, katokseen tai ulos. Täyden 22 kW:n lataustehon saavuttamiseksi talon pääsulakkeiden on oltava vähintään 3 x 35 ampeeria. Tällaisia sulakekokoja käytetään esimerkiksi taloissa, joissa on maalämpöpumppu.

luminen-sähköauto-latauskaapelissa

Taloyhtiössä sovittava

Taloyhtiössä sähköauton lataaminen on monimutkaisempaa. Lataaminen lämmitystolpasta on yleensä kielletty. Kieltoa perustellaan sillä, ettei taloyhtiön vanha sähköjärjestelmä kestä korkeita latausvirtoja, ja koska lataussähkön laskuttaminen yksittäiseltä osakkaalta on hankalaa, joutuvat kaikki osakkaat maksamaan sähköautoilijan kulut.

Lämmitystolppaan on kuitenkin mahdollista asentaa latauslaite, joka mittaa sähkönkulutuksen. Muutos tehdään joko taloyhtiön tai osakkaan kustannuksella, ja samalla sovitaan laskutusmenettelystä. Fiksu käyttäjä keskustelee asiasta taloyhtiön kanssa jo ennen sähköauton hankintaa.

Julkisissa latauspisteissä autoa joutuu lataamaan joskus myös talvella. Niissä yleisin latausjohto on tyyppiä 2. Sellainen tulee yleensä auton mukana. Kaikki hybridit eivät tue pikalatausta.

Pörssisähköä ja älyä

Jos sinulla on kodin pörssisähkösopimus, voit hyödyntää lataamisessa sähkön hintavaihteluita. Kätevin apu tähän on älylaturi, joka seuraa sähkön hintakehitystä ja ohjaa latauksen automaattisesti vuorokauden edullisimpiin hetkiin.

Voit toki seurata hintavaihteluita itsekin ja säädellä lataamista manuaalisesti, mutta se on työläämpää. Nyt syksyllä tilanne muuttuu entistä tarkemmaksi, kun sähköpörssien vuorokausimarkkinassa siirrytään tunnin hintajaksoista 15 minuutin jaksoihin.

Älylatureita on markkinoilla jo useita erilaisia.

 

Lumpeenlehti Lumpeenlehti Lumpeenlehti