Tietoa laskutuksesta

Lumme Energialta saamasi sähkölasku perustuu kanssamme tehtyyn sähkönmyyntisopimukseen ja verkkoyhtiöltäsi kuukausittain saatuihin sähkönkulutustietoihin. Sähkön siirtomaksut veloittaa aina se verkkoyhtiö, jonka alueella sähkönkäyttöpaikkasi sijaitsee.

Lähetämme sähkölaskun joko kuukausittain tai käytössäsi olevan laskutusrytmin mukaisesti. Voit saada laskun valintasi mukaan kirjepostina, sähköpostitse, e-laskuna verkkopankkiin tai digipostina Kivraan. Lue vaihtoehdoistamme ja niiden käyttöönotosta lisää alta.

Haluatko saada laskulle maksuaikaa? 

Jos toivot laskulle lisää maksuaikaa, toimithan hyvissä ajoin ennen eräpäivää. Sinun on mahdollista siirtää eräpäivää itse OmaLumme-palvelussa tai laskutuskumppanimme Ropo Capitalin asiointipalvelussa. Mikäli haluat keskustella maksuajasta tai jo myöhästyneistä maksuista enemmän, ota yhteyttä Ropo Capitalin maksuneuvontaan.

Unohtuiko laskun maksu?  

Aika ajoin itse kullekin käy unohduksia. Jos lasku jäi eräpäivään mennessä maksamatta, saat siitä maksumuistutuksen.

Muistutus tulee kirjeitse, jos saat laskut paperipostina tai e-laskuna verkkopankkiin. Jos käytössäsi on  sähköpostilasku tai vastaanotat laskun Kivraan, myös ensimmäinen muistutuslasku tulee joko sähköpostitse tai Kivraan. Yritykset, joilla on käytössään verkkolaskutus, saavat maksun myöhästyessä myös muistutuksen verkkolaskuna. On tärkeää, että huolehdit muistutuslaskun maksamisesta välttyäksesi lisäkuluilta.

Haluatko nähdä, mikä on laskutuksesi tilanne?

Katso vanhat ja uusin lasku näppärästi kirjautumalla OmaLumme-palveluun. Löydät ne sieltä helposti aikajärjestyksessä. Palvelusta näet myös kuluvan kuukauden kulutusennusteen, mikä auttaa sinua arvioimaan tulevan sähkölaskun suuruutta. OmaLumme-palvelua voit käyttää selainversiona tai ladata sovelluksen oman puhelimesi sovelluskaupasta.

OmaLumme-palveluun

Miten haluat vastaanottaa laskun?

Voit valita, millä tavoin lähetämme sinulle laskun. Suosittelemme sähköistä laskua, sillä se on paitsi helppo ja nopea, myös ympäristöystävällisempi vaihtoehto. Paperilaskua maksaessasi sinun tulee näppäillä laskun tiedot itse ja käyttää aina kyseisen laskun viitenumeroa, jotta maksu tulee perille. Sähköisessä laskussa maksun tiedot ovat valmiina.

Valitse sinulle sopivin laskutustapa

E-lasku

nainen-katsoo-sähköistä-laskua-tabletilla

E-laskun saat suoraan omaan verkkopankkiisi. Se on helppo tapa maksaa laskuja, koska sinun ei tarvitse näppäillä laskun tietoja itse. Voit valita sille myös automaattiveloituksen.

E-lasku ei katoa postissa ja tulee perille paperilaskua nopeammin.

Ota e-lasku käyttöösi omassa verkkopankissasi tai tilaa se OmaLumme-palvelussa

Digiposti Kivraan

Lasku-Kivraan

Kivran käyttäjänä saat laskusi digipostina Kivraan paperilaskun sijasta. Kivraan saapunut lasku on helppo laittaa maksuun omalta pankkitililtä suoraan palvelusta.

Kivra-palvelu ilmoittaa uuden digipostin saapumisesta ja myös muistuttaa, kun eräpäivä lähestyy. 

Ja miten Kivran saa käyttöön? Siitä voit lukea lisää Kivran verkkosivuilta.

Sähköpostilasku

Nainen-kayttaa-tietokonetta

Jos haluat vastaanottaa laskusi sähköpostiisi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.  Muistathan ilmoittaa, jos sähköpostiosoitteesi muuttuu. 

Paperilasku

nainen-maksaa-paperilaskua-tietokoneella

Perinteisen paperilaskun saat postissa kotiisi.  Jos postiosoitteesi muuttuu, ilmoitathan siitä asiakaspalveluumme.

Usein kysytyt kysymykset

Onko sinulla kysyttävää sähkölaskusta? Perusasiat kuten sähkönkulutus, sopimushinnat ja sopimuksen voimassaolo löytyvät näppärästi laskulta. Jos laskusi on kadonnut, se on varmassa tallessa OmaLumme-palvelussa. Toivottavasti sinulle on apua myös alle koostamistamme vastauksista usein kysyttyihin kysymyksiin. 

Voi olla, että verkkoyhtiösi ei ole vielä saanut kulutustietoja sähkömittariltasi. Kun verkkoyhtiö ilmoittaa meille kulutustiedot, voimme tehdä laskun. Jos sinulla on paperilasku, kyseessä voi olla jakeluun liittyvä viive. Tarkista, löytyykö lasku OmaLumme-palvelusta. Myös e-lasku näkyy omassa verkkopankissasi ilman viiveitä.

Näet omat laskusi OmaLumme-palvelussa. Jos sinulla on laskujen maksamiseen tai myöhästyneisiin maksuihin liittyviä kysymyksiä, sinua palvelee kumppanimme Ropo Capital.

  • ropocapital.fi/asiakaspalvelu
  • ropo-online.fi
  • energia@ropocapital.fi
  • puhelimitse 09 2315 0462, arkisin klo 8-20 ja lauantaisin klo 10-15
  • ropocapital.fi/ukk

Yleisimmin tämä johtuu siitä, että verkkoyhtiösi on korjannut mitattua kulutusta ja välittänyt tiedon myös Lumme Energialle korjausta varten. Tämän vuoksi sähkölaskussasi voidaan laskuttaa lisää tai hyvittää sähkönkulutusta jo kertaalleen laskutetulta ajanjaksolta.

Tuntikohtaisia energian hintoja tai tuntikohtaista sähkönkulutusta ei erikseen eritellä sähkölaskulla. Laskulla näkyy vain kuukauden keskihinta, joka lasketaan seuraavasti:

Kuluttamasi energiamäärä (kWh) per tunti kerrotaan kyseisen tunnin hinnalla (snt/kWh) ja siihen lisätään arvonlisävero (alv) ja Lumme Energian marginaali (snt/kWh).

Tämän jälkeen kaikki yksittäisten tuntien kustannukset lasketaan yhteen ja niiden summa on laskutettava energian hinta.

Laskulla näkyvä Spot-energian hinta on koko kuun laskutettu energian hinta jaettuna koko kuun kulutuksella.

Voit hoitaa monta asiaa OmaLumme-palvelussa silloin, kun sinulle parhaiten sopii. Aina voit myös asioida myös chatissa nettisivuillamme, soittaa asiakaspalveluumme tai jättää meille yhteydenottopyynnön.