Laki sähköautojen latauspistevalmiudesta auttaa taloyhtiöitä ennakoimaan päästöttömämpää tulevaisuutta

Takaisin

Taloyhtiölain sähköajoneuvojen latauspisteitä ja latauspistevalmiuksia koskeva lakiuudistus astui voimaan marraskuussa 2020. Laki on herättänyt runsaasti keskustelua taloyhtiöissä, mutta millaisia konkreettisia muutoksia se aiheuttaa? Lumme Energia latausratkaisuasiantuntija Josua Viljakainen avaa lain vaatimuksia ja vaikutuksia taloyhtiölle.

Sähköautoilun yleistyessä myös sähköisten ajoneuvojen kotilatauspisteiden tarve kasvaa jatkuvasti. Moni taloyhtiö haluaa varautua tulevaan ja tehdä sähköajoneuvojen lataamista mahdollistavia muutoksia ajoissa. Latauspisteiden asentaminen onkin löytänyt viime aikoina tiensä yhä useamman taloyhtiön viisivuotissuunnitelmaan.

Marraskuussa 2020 voimaan astunut laki latauspistevalmiuden toteuttamisesta taloyhtiöihin koskee vain uudisrakennuksia sekä laajasti remontoitavia kohteita. Latauspistevalmiutta ei siis ole pakko ryhtyä välittömästi puuhaamaan taloyhtiöön, ellei mittavia remontteja kuten esimerkiksi sähkösaneerausta tai piharemonttia ole suunnitteilla.

Lumme Energian latausratkaisuasiantuntija Josua Viljakainen näkee lakiuudistuksen palvelevan taloyhtiön osakkaiden yhteistä etua.

- Lakiuudistuksen vaatimus valmiudelle on käytännössä hyvin kevyt taloyhtiöille. Valmius on oikeasti järkevä vaatimus, etenkin kun se koskee pääasiassa vain uusia taloyhtiöitä ja kohteita, jossa sähköjärjestelmää tai pihaa uusitaan muutenkin. Latauspistevaraukset on taloudellisesti järkevä tehdä samalla kaivuutyöllä, vaikka ei olisi pakko.

Laki edellyttää vain latauspistevalmiutta – putkitus tai kaapelointi riittää

Uudessa taloyhtiölaissa latauspistevalmiudella tarkoitetaan putkituksen, muun johtotien tai kaapeloinnin asentamista taloyhtiön pysäköintipaikoille siten, että niille voidaan joko lähitulevaisuudessa tai myöhemmin asentaa sähköajoneuvon latauspisteitä sekä niiden vaatima kuormanhallintalaitteisto.

Lakimuutoksen tarkoituksena on siis ehkäistä tilanteita, jossa taloyhtiössä tehdään mittavia sähkö- tai pihasaneerauksia latauspisteitä miettimättä.

Pihakaapeleita uusitaan taloyhtiön piharemontin tai sähkösaneerauksen yhteydessä yleensä joka tapauksessa. Lakiuudistus varmistaa, että taloyhtiön ei tarvitse ryhtyä kalliiseen kaapelointiurakkaan erikseen lähitulevaisuudessa.

- LVIS-saneeraukset ja piharemontit ovat sen hintaisia, että varausputkien asentaminen samassa yhteydessä ei järisytä budjettia. Putki on edullisinta vetää maahan silloin, kun pihat ovat valmiiksi auki. Maansiirtotyöt ovat urakan kallein elementti, joten pihan uudelleen auki kaivaminen vuoden tai parin päästä ei ole järkevää. Viljakainen muistuttaa.

Latauspistelaki_taloyhtioille_kerrostalo_1200x630

Kiinteistökartoitus auttaa suunnittelemaan latausvalmiuden toteutusprojektia

Latauspistevalmiuden toteutuksen suunnittelu lähtee liikkeelle yleensä kiinteistökartoituksesta, jossa selvitetään kiinteistön lähitulevaisuuden lataustarpeet, sähkötekniset resurssit, sekä latauspisteiden mahdolliset toteutustavat.

Samalla voidaan laatia myös kustannuslaskelmat kokonaisinvestoinnille. Investoinnin keskeisiä elementtejä ovat talotekniset työt, maanrakennustyöt sekä itse latausjärjestelmä.

Avopysäköintipaikoilla latausvalmius tarkoittaa yleensä maahan kaivettavaa putkitusta, joka vaatii maanrakennustöitä. Pysäköintikatoksissa ja -halleissa kaapelit voidaan asentaa todennäköisesti edullisemmin seinissä jo valmiiksi kulkeviin kaapelihyllyihin.

Uusi laki mahdollistaa taloyhtiöille portaittaisen siirtymisen sähköautoaikaan

Latauslaitteiden asentaminen ei välttämättä ole kaikissa taloyhtiöissä ajankohtaista juuri nyt, vaikka latausvalmius taloyhtiöön toteutettaisiinkin.

Kaikilla taloyhtiön osakkailla ei aina ole yhtä suurta kiinnostusta lataukseen liittyviin investointeihin, joten yhteisymmärryksen löytyminen saattaa olla hankalaa. Valmius latauspisteiden asentamiseen kuitenkin kasvattaa kiinteistön arvoa tämänhetkisen asukkaan käyttötarpeesta riippumatta.

- Jos haluaa tehdä minimin, voi tilata vain kiinteistökartoituksen ja vetää ainoastaan putket. Latauslaitteita voi sitten asentaa tarpeen mukaan, Viljakainen vinkkaa.

- Latauslaitteiden asennusta suunnitellessa kannattaa tehdä kartoitus taloyhtiön sisällä nykyisistä ja lähitulevaisuuden tarpeista. Yhden laturin asennus tulee yleensä kalliimmaksi kuin useamman, mutta toisaalta latureita ei kannata seisottaa käyttämättöminäkään.

Kun laturisuunnittelu ja varaukset on tehty kunnolla, latureiden asennus on helppoa sitten, kun niiden tarve lisääntyy.

 

Lumme Energia

Kirjoittaja

Lumme Energia tarjoaa hyvää energiaa – ihan joka tasolla ja halki poikki Suomen.

Aiheeseen liittyvät kirjoitukset

22.09.2021 | blogi

Dynaamisella kuormanhallinnalla huolettomuutta sähköauton lataukseen

Sähköauton lataus on helppoa ja huoletonta, kun dynaaminen kuormanhallinta pitää silmällä sähköliittymän kuormitusta ja säätää lataustehon...

05.07.2021 | blogi

Näin valitset: sähköauton latauspiste omakotitaloon

Sähköautojen hankinta yleistyy kovaa vauhtia. Samalla meille kuluttajille tulee pohdittavaksi, miten hoidamme sähköauton latauksen yön aikana....

29.10.2019 | sähköinen liikenne

Sähköauton päästöt - alkuperällä on väliä

Pohjoismaissa sähköautot ovat polttomoottoriautoja puhtaampia. Kun sähkö tuotetaan uusiutuvalla energialla, ei ilmastonmuutosta aiheuttavia...