Sähköautoilun kustannukset ovat yllättävän pienet

Takaisin

Sähköauton lataaminen voi olla kustannuksiltaan monin verroin edullisempaa kuin polttomoottoriauton tankkaaminen. Kotona lataaminen on taloudellisinta, julkisten latureiden käyttökustannuksissa kannattaa olla tarkkana. Sähköautoilija säästää myös ajoneuvon veroissa ja huoltokuluissa.


Sähköautolla ajaminen maksaa olosuhteista riippuen n. 2–3 euroa sataa kilometriä kohden. Tyypillisen sähkökäyttöisen perheauton keskikulutus on noin 20 kWh sadalla kilometrillä. Vastaava polttomoottoriauto syö polttoainetta 7–8 litraa sadalla kilometrillä.

Paljon autoileva sähköautoilija voi säästää vuositasolla tankkauskuluissa jopa tuhansia euroja polttoaineen litrahinnan lähennellessä kahta euroa.

Esimerkiksi 14 000 kilometriä vuodessa ajava sähköautoilija käyttää sähköauton kotilataukseen noin 400–450 euroa, kun sama matka maksaa polttomoottoriautoilijalle noin 1 600–1 800 euroa.

Kirjoituksen esimerkeissä käytetään tammikuun 2022 keskihintoja. Lopulliset toteumat sähköautoilun kustannuksissa riippuvat tietenkin siitä, minkälainen sähkösopimus sähköautoa kotioloissa lataavalla on käytössä ja polttoaineen hinnasta.

Esimerkki: Sähkö- ja polttomoottoriauto kulutusvertailussa
  • Škoda Enyaq 80x204 hv 4x4 ja Škoda Kodiaq 2.0 TSI 190 hv 4x4 ovat suunnilleen yhtä tehokkaita ja tiloiltaan vastaavia Škodan automalleja. Enyaq on sähköauto, Kodiaq toimii polttomoottorilla. Molemmat autot maksavat uutena ilman lisävarusteita noin 53 000 euroa.

Jos autoilla ajetaan 25 000 kilometriä, Kodiaqin vuotoiset käyttökustannukset kohoavat 1,80 euron polttoaineen litrahinnalla noin 3 600 euroon.

Jos Enyaqia ladataan vain kotioloissa ja sähkön hinta siirtoineen on 0,12 euroa kilowattitunnilta, sähköauton latauskulut ovat 600 euroa vuodessa.

Kodiaqin omistaja maksaa ajoneuvoveroa 267,54 euroa vuodessa, Enyaqista veroja peritään 206 euroa vuodessa.

Enyaqin huoltokulut jäävät todennäköisesti Kodiaqia pienemmiksi, sillä auto ei tarvitse esimerkiksi vuosittaista öljynvaihtoa. Ainoastaan vakuutusmaksuissa Kodiaqin omistaja saattaa selvitä pari sataa halvemmalla kuin Enyaqin kuljettaja.

Sähköauton kotilataus on kustannuksiltaan edullisinta

Kotilataus on edullisin tapa ladata sähköautoa. Kun 24 kWh akustolla toimiva sähköauto ladataan täyteen kiinteällä kotilatauslaitteella, tulee lataukselle hintaa noin 3 euroa, jos sähkön keskihinta on 0,12 euroa kilowattitunnilta.

Oikeanlaisen ja sinulle sopivan sähkösopimuksen valitsemalla voit vaikuttaa lataamisen hintaan merkittävällä tavalla. Lopullinen hinta määräytyy valitsemasi sähkösopimuksen perusteella – kiinteähintainen sopimus varmistaa, ettei sähkölaskusta löydy yllätyksiä. Pörssisähkösopimus antaa mahdollisuuden optimoida sähkönkulutusta edullisimmille tunneille.

Julkisten latauspisteiden hinnat vaihtelevat, sillä niiden hinnoittelusta vastaavat latauspisteiden omistajat.

Reissuautoilijan kannattaa selvittää etukäteen, minkä operaattoreiden latauspisteitä matkalla on tarjolla. Latauksen kustannuksissa voi olla suuriakin eroja: esimerkiksi minuuttihinnat voivat vaihdella operaattorista ja lataustehosta riippuen viidestä sentistä lähes euroon.

Latauksen hinta ilmoitetaan latauspisteillä, palveluntarjoajan mobiilisovelluksessa ja internetsivuilla. Kannattaa olla tarkkana, veloitetaanko latauksesta minuuttien vai lataustehojen perusteella. Kalleimpia ovat yleensä minuuttihinnoitteluun perustuvat tehokkaat pikalaturit.

Säästeliään sähköautoilijan kannattaa myös hyödyntää mahdollisuuksia ilmaiseen lataukseen esimerkiksi työpaikalla ja kauppakeskuksissa.

Ajotottumukset ja säätila vaikuttavat sähköauton lataustarpeeseen

Sähköautoilija voi vaikuttaa ajamisen kustannuksiin myös ajotottumuksillaan. Sähköauto kuluttaa eniten isoissa nopeuksissa, sillä ilmanvastuksen kasvaessa kasvaa myös auton sähkön kulutustarve. Päinvastoin kuin polttomoottorilla toimiva auto, sähköauto onkin taloudellisin kaupunkiajossa ja kuluttavin maantieajossa.

Myös sääolosuhteet vaikuttavat sähköauton kulutukseen. Pakkasella sähköauton kulutus voi kasvaa 20–50 prosenttia, sillä auton lämmitys vie akun virtaa. Myös vierimisvastusta lisäävät lumi ja loska kasvattavat sähköauton kulutusta.

Talviautoilijan kannattaa siis varautua lataamaan sähköautoa useammin kuin kesäkeleillä.

Kannattaa myös huomioida, että akku on lämmin, kun sitä ladataan, sillä liian kylmä akku ei ota virtaa vastaan. Kun akun lataaminen käynnistyy hitaasti, kestää lataaminen pidempään, latausteho jää usein pieneksi ja lataus tulee minuuttihinnoitelluilla latureilla kalliimmaksi.

Onko kotilatauspisteen hankinta ajankohtainen?
Lue lisää sähköauton lataamisesta.

Tutustu sähköauton  latauspalveluihimme tästä

Lumme Energia

Kirjoittaja

Lumme Energia tarjoaa hyvää energiaa – ihan joka tasolla ja halki poikki Suomen.

Aiheeseen liittyvät kirjoitukset

23.02.2024 | uutinen

Energialähettiläämme Aku Partanen kävelee alle kymmenen kilometrin matkat

Lumme Energian energialähettiläs, kilpakävelyn Suomen mestari Aku Partanen ei hevillä hyppää autonrattiin. Alle kymmenen kilometrin matkat sujuvat...

18.01.2024 | uutinen

Energialähettiläs Ida Hulkko haastaa lisäämään kasvisruokapäiviä viikkoon

Lumme Energian energialähettiläs, kilpauimari Ida Hulkko panostaa arjessaan kestäviin valintoihin. Pitkän radan EM-mitalisti ei tuhlaa vettä sen...

29.12.2023 | blogi

Aurinkopaneelien asennus omakotitaloon – Ota nämä asiat huomioon!

Harkitsetko aurinkopaneelieita omakotitalon katolle? Jos omakotitalon katolle paistaa kesäkuukausina jatkuvasti aurinko, voi kodinomistajaa alkaa...