Motiva opastaa sähkönkäytössä – luotettavaa tietoa maksutta

Takaisin

Kun sähkönkäyttöön, energiatehokkuuteen tai remontteihin liittyvät asiat mietityttävät, kannattaa turvautua Motivan maksuttomaan neuvontaan. Se tarjoaa ajankohtaista ja asiantuntevaa apua sähkönkäyttäjille.

Motiva on valtion kestävän kehityksen yhtiö, joka kannustaa energian ja materiaalien tehokkaaseen, kestävään käyttöön. Yhtiö myös tarjoaa sähkönkäyttäjille monenlaista hyödyllistä tietoa ja palveluja – maksutta ja puolueettomasti, ilman kaupallista intressiä. Millaisia palvelut sitten ovat? Johtava asiantuntija Päivi Suur-Uski Motivalta vastaa kysymyksiin.

Missä tilanteissa sähkönkäyttäjätaloudet saavat apua Motivalta?

Palveluista on apua lähestulkoon aina, kun asiakkailla on kodin energiankäyttöön tai energian hankintaan liittyvää kysyttävää. Apua on saatavilla, kun asiakkaita mietityttävät esimerkiksi kodin tai laitteiden energiankulutus, kodin lämmitysjärjestelmä ja sen muutokset, energiatehokkuuden parantaminen tai energian/sähkön hankinta ja siihen liittyvät sopimukset.

Mitkä ovat tärkeimpiä palveluita, joita sähkönkäyttäjätalouksille tarjotaan?

Koti ja asuminen on verkkopalvelu, josta löytyy varsin laajasti kodin energia-asioihin liittyvää tietoa. Sivuilta saa tietoa ja ideoita sen suhteen, millaista on energiaa, ympäristöä ja ilmastoa säästävä arki kotona. Palvelu löytyy verkkosivuiltamme motiva.fi/koti.

Lisäksi kuluttajille julkaistaan Asiaa energiasta -uutiskirjettä, joka ilmestyy noin kymmenen kertaa vuodessa. Uutiskirjeessä on aina ajankohtaisia vinkkejä kodin energia-asioihin ja tietoa vuodenaikaan liittyvistä huoltotoimista. Uutiskirjeen voi tilata osoitteessa motiva.fi/tilaa-asiaaenergiasta.

Neuvonta vastaa kysymyksiin sähköpostitse ja puhelimitse. Kysymyksen voi lähettää sähköpostitse osoitteeseen kuluttajaneuvonta@motiva.fi tai Messengerissä Facebook-sivultamme Asiaa energiasta (facebook.com/asiaaenergiasta). Sivu kannattaa ottaa seurantaan. Puhelinneuvonta on avoinna maanantaisin ja perjantaisin klo 9–12, puh. (09) 6122 5150. Puhelu maksaa tavanomaisen puhelun verran.

Maakunnissa energianeuvojat toimivat yhteistyössä Motivan kanssa. Yhteystiedot löytyvät täältä.

Mitkä aiheet ja palvelut ovat olleet suosituimpia?

Verkkopalvelussa eniten kiinnostavat aiheet ovat vedenkäyttö, lämmitystapoihin liittyvät kysymykset sekä aurinkosähkö, jolle on oma palvelunsa, Aurinkosähköä kotiin.

Koti ja asuminen -verkkopalvelussa vierailee vuosittain liki 350 000 kävijää. Henkilökohtaisia neuvontoja tehdään vuoden aikana noin 1 500. Neuvontapalvelun käyttömäärät ovat olleet vuosia suunnilleen samalla tasolla lukuun ottamatta energiakriisivuotta 2022, jolloin kysymysten määrä kolminkertaistui. Neuvontakysymykset ovat hyvin laaja-alaisia. Niissä painottuvat juuri omakohtaiset kysymykset ja omiin valintoihin liittyvät asiat, esimerkiksi lämmitysjärjestelmän muutokset.


Mikä on Motiva?

Motiva on valtion kestävän kehityksen yhtiö, joka tarjoaa kuluttajille sekä julkishallinnolle, yrityksille ja kunnille tietoa, ratkaisuja ja palveluja, joiden avulla tehdään resurssitehokkaita, vaikuttavia ja kestäviä valintoja. Yhteiskunnallisesti vaikuttavia hankkeita toteutetaan usein yhteistyössä useiden toimijoiden kanssa.

 

Lumme Energia

Kirjoittaja

Lumme Energia tarjoaa hyvää energiaa – ihan joka tasolla ja halki poikki Suomen.

Aiheeseen liittyvät kirjoitukset

04.06.2025 | Energiaa

Kasvikset ovat grillin uusi tähti – makua ja väriä lautaselle

Kesäkeittiössä kasvikset loistavat paitsi väreillään myös maullaan. Grilli antaa kasviksille savuisen säväyksen, ja yhdistämällä ne kastikkeisiin tai...

28.05.2025 | Energiaa

Kahvihetki keskellä metsää

Puhdas vesi, nuotion lämpö ja hyvä seura – siinä resepti ikimuistoiselle nokipannukahville. Asiakkaidemme vinkit vievät sinut suoraan savun tuoksuun...

21.05.2025 | Omalumme

Valoa pihaan, virtaa grillille – turvalliset kaivutyöt alkavat suunnittelusta

Toimiva pihasähkö tuo mukavuutta ja turvallisuutta, mutta sen toteutus vaatii harkintaa ja oikeita työvaiheita. Ennen kuin kaivantoja aletaan kaivaa,...