Miksi sain arvio- tai tasauslaskun?

Joskus voi käydä niin, että etäluettavaan mittariin tulee vika tai tietojen siirtymisessä on häiriöitä. Myös verkoston huoltotöistä voi aiheutua katkoksia kulutustietojen saamiseen. Näissä tilanteissa voit saada kulutuslaskun sijasta arviolaskun.

Arviolasku tarkoittaa sitä, että laskutettava sähkö on kulutustietojen sijaan arvioitu aiempien kulutustietojesi perusteella. Kun jälleen saamme mittariltasi kulutustiedot, korjataan laskutus arviolaskutetulta ajalta tasauslaskulla. Jos kulutusta on ollut arvioitua laskutusta enemmän, veloitetaan tasauslaskussa ylittyneen kulutuksen osuus. Jos taas kulutusta on ollut vähemmän, saat hyvitystä seuraavaan laskuusi.

Toimi näin jos saat arviolaskun:

  • Tarkista, ettei sähkömittarin pääkytkin ole pois päältä => Oltava aina päällä jotta tiedot saadaan. Mittarissa on erillinen kytkin esimerkiksi pidemmän poissaolon ajaksi.
  • Jos mittarilla näyttää kaikki olevan kunnossa => Ota yhteyttä asiakaspalveluumme