Ilmaisjakelut - Sallittua, jos ei erikseen kielletä?

Takaisin

Meille tuli mainos! Lauantai-aamun lehdenhakureissun yhteydessä huomasin, että postilaatikkoomme oli tullut mainos. Tämä on varmaan keskimäärin melko normaalia, mutta meidän perhe ei olekaan keskimäärin melko normaali. Meillä on postilaatikossa niin mainokset, kuin ilmaisjakelutkin ”ei kiitos” kieltävä tarra. Jumbomarkkina-alennuksia hehkuttava postinen pisti oikein miettimään asiaa aamukahvin ohessa. Muutamalla googletuksella löysinkin karkeaa statistiikkaa pohdintojeni tueksi.

Suomessa jaetaan miljardeja mainoslehtisiä vuodessa

Jos oletetaan mainoslehtien määrän olevan vaikka 4 miljardia (4 000 000 000 kpl) ja yksi mainoslehtinen painaisi keskimäärin kahden A4 arkin verran (1 A4 arkki painaa 5 grammaa), jaetaan suomessa 40 000 000 kiloa, eli 40 000 tonnia mainoslehtisiä! Mainoslehtisen paperin valmistuksen, painatuksen, kuljetuksen ja kierrätyksen yhteenlasketun energiankulutuksen (surutta sähkö, lämpö ja liikennepolttoaineet yhteen) voidaan karkeasti googletteluni perusteella olettaa olevan vaikka 5000 kWh/mainoslehtitonni.

10 % vähennys mainoslehtisten määrässä säästää energiaa 1 000 sähkölämmitteisen omakotitalon verran.

ei-mainoksia-nettiin-pieniEdellä mainittujen lukujen perusteella päästään siihen, että jos mainoslehtisten määrää voitaisiin vähentää 10 %, vähentäisi se vuositasolla Suomen turhaa energiankulutusta 20 000 000 kWh, eli 20 000 MWh, eli 20 GWh, eli reilusti 1000 sähkölämmitteisen omakotitalon energiankulutuksen verran. Jos joku haluaa tehdä tarkemman ja tieteellisemmän laskelman, olisin kiinnostunut saamaan sen tuloksen luettavakseni. Laskelmani on tosiaan lievästi sanottuna aavistuksen epätieteellinen, mutta antaa hyvän kuvan siitä, kuinka paljon yhdellä pienellä teolla/tarralla jokainen voi vaikuttaa itsensä aiheuttamaan ympäristökuormitukseen.

 

 

 

Mainoslehtien määrän vähennys ei tarkoita paperitehtaiden sulkemista

Muutama puukin tätä varten joudutaan kaatamaan paperinkierrätyksestä huolimatta. Myrskyn kaatamasta puusta siis 4H yhdistys kerää kävyt, kuuntelee niiden rapinaa kun ne kuivuu ja tiputtaa siemenensä. Siemenestä taimitarhalla istutetaan ja kasvatetaan paakkuun taimi, joka istutetaan päätehakkuun jälkeen laikutettuun metsäkuvioon. Ensiharvennuksessa metsästä sitten kerätään kuitupuuta, joka kuljetetaan tehtaalle, josta siitä tehdään paperia. Paperi taas kuljetetaan painotalolle leikattavaksi arkkikokoon, taitettavaksi ja painettavaksi mainoslehtiseksi. Mainoslehtiset kuljetetaan ympäri Suomen oleviin postilaatikoihin ja -luukkuihin, josta ne suurimmaksi osaksi lukematta kannetaan suoraan paperinkeräykseen, tai huonoimmillaan johonkin toiseen jätejakeeseen.

Meillä siis Suomessa pyörii jättimäinen kojeisto, joka tuottaa roskaa ilman mitään hyödykettä!

Vaikka roskamainospostipaperin kulutus puolittuisi Suomessa, ei paperitehtaita tarvitsisi sulkea, eikä Suomessa menettää yhtään työpaikkaa. Tuotantoresurssit voidaan kääntää tuottamaan muovia korvaavia puupohjaisina tuotteita, jotka eivät tuki vessanpönttöjä, kuten aterimia, korvapuikkoja ja syömätikkuja.

Voit itse päättää, mitä postiluukustasi kolahtaa

Toisen kahvikupin lomassa tuli mieleen postilaki (onko semmoista?). Jos on ja itse saisin päättää, muuttaisin pykälää se ja asetusta tämä niin, että mainoksia ja ilmaisjakeluja ei jaettaisi, ellei sitä erikseen pyydettäisi postilaatikon tai -luukun nimikentän yhteydessä. Tällöin voisi erikseen sallia tietyt jakelut.

Meillä kotona käytiin tämä EI MAINOKSIA , EIKÄ ILMAISJAKELUJA, KIITOS… -keskustelu taannoin uusioperheemme kodin pelisääntöjen laatimisen yhteydessä. Asia oli selvä, kunnes tuli joulu… Lasten suuri lelukirja ei tipahtanutkaan laatikkoon, vaikka naapurille tipahti! Ratkaisuksi tähän löytyi kuitenkin lelukirjan sivusto, josta kirjasen voi kukin halutessaan tilata: https://www.lelukirja.fi/tilaa-lelukirja/ Myös Bilteman, Ikean ja muutaman muun ruotsalaisen ja muunmaalaisen olohuoneesta autotalliin kalustusta ohjaavan yrityksen katalookit saa tilattua kotiinsa tarvittaessa osoitteellisena jakeluna.

Pienellä tarralla on suuri merkitys

Säästät energiaa ja selkääsi laittamalla pienen tarran postiluukkuusi tai postilaatikkoosi.  Emme tuputa tarratilauksen jälkeen mainoksia postiisi. Toivomme vain, että tilaat tarran, jos oikeasti aiot sitä käyttää.

Tilaa tarra tästä
Sauli Kuparinen

Kirjoittaja

Sauli Kuparinen Tekninen myyntipäällikkö Sauli Kuparinen on energiatehokkuuden asiantuntija, joka on nostanut itsensä ilmastoahdistuksen yläpuolelle.

Aiheeseen liittyvät kirjoitukset

16.10.2019 | blogi

Jenni Hietalan oopperaopinnot jatkuvat Wienissä

Sopraano Jenni Hietala tähyää oopperalavoille. Martti Talvela -säätiön myöntämä apuraha tuli juuri oikeaan saumaan, sillä edessä siintävät syksyllä...

09.10.2019 | blogi

Sähköauton latauspiste on yritykselle imago- ja palveluvaltti

Kotileipomo Siiskonen ja Mikkelipuisto ovat hankkineet pysäköintialueilleen Lumme Energian latauspisteet sähköautoja varten. Mikkelipuiston...

08.10.2019 | blogi

Ristiinalainen rivitaloyhtiö perusti aurinkovoimalan

Ristiinalaisen rivitaloyhtiön pihalla Etelä-Savossa seisoo tyytyväisiä miehiä. Vaikka syystaivas työntää vettä niskaan enemmän kuin miehet toivovat,...