Sähkölasku

Sähkön laskutus koostuu kokonaisuudessaan kulutetusta sähköstä, sähkön siirrosta ja näiden arvonlisäverosta sekä sähköverosta. Kulutetusta sähköstä laskuttaa Lumme Energia valitsemasi sopimuksen mukaisesti ja sähkön siirron sekä sähköveron alueesi paikallinen verkkoyhtiö.

Kulutetun sähkön laskutus

Lumme Energia hankkii käyttöösi tarvitsemasi sähkön. Laskutus tapahtuu jälkikäteen toteutuneen kulutuksen mukaisesti ja perustuu valitsemaasi sopimustyyppiin. Laskulta näet helposti sopimuksen nimen ja keston, sopimuksen mukaisen kuukausimaksun sekä kuluttamasi sähkön hinnan ja määrän. 

Sopimustyypistä riippuen hinta voi vaihdella sopimuskauden aikana tai olla tietyksi ajaksi sovittu vakiohinta. Oman sopimuksesi tyypin, hinnat ja voimassaolon voit aina tarkistaa myös Helmi-palvelusta 'Sopimukseni' -kohdasta.

Laskutusrytmi ja laskun eräpäivä

Lähetämme sähkölaskun yhden tai kahden kuukauden välein. Laskutusrytmi määräytyy käyttöpaikkasi vuosittaisen kulutuksen mukaan.  

Vuosikulutus Laskujen lukumäärä
alle 12 000 kWh 6 laskua vuodessa
yli 12 000 kWh  12 laskua vuodessa 

 

Lasku on aina mahdollista muuttaa tulemaan kerran kuukaudessa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Huomioithan, että joissakin sopimustyypeissä, kuten esimerkiksi Tunti Lumme-sopimuksessa edellytetäänkin kuukausilaskutusta. 

Sähkölaskusi eräpäivä on 14 pv laskun päiväyksestä. Eräpäivä on aina samaan aikaan kuukaudesta laskutusrytmisi mukaan yhden tai kahden kuukauden välein. 

Kulutuslasku

Laskutus tapahtuu todellisen mitatun sähkönkulutuksen mukaan jälkikäteen. Laskuttamiseen tarvittava kulutustieto saadaan sähkön käyttöpaikan etäluettavalta sähkömittarilta. Mittarista ja tietojen välittämisestä vastaa paikallinen verkkoyhtiö.

Kuluttamasi sähkö näkyy laskulla kilowattitunteina eikä mittarilukemia enää näy laskuilla. Voit seurata kulutustasi sähköisessä Helmi-asiointipalvelussa tai ESE Online -palvelussa.

Kulutukseen perustuva laskutus voi aiheuttaa suuriakin vaihteluita sähkölaskun suuruuteen. Sähkölämmitteisessä omakotitalossa talvipakkasella kulutus ja siten myös laskun suuruus on huomattavasti suurempi kuin kesällä.

Lumme Energia laskuttaa sähköstä valtakunnallisen aikajaksotuksen mukaisesti seuraavasti:

  • Yleissähkö: sähkö on aina samanhintaista
  • Yösähkö: päiväenergia ma-su klo 7-22, yöenergia ma-su klo 22-07
  • Vuodenaikasähkö: talviarki energia 1.11.-31.3. ma-la klo 7-22, kaikkina muina aikoina kulutettu energia on muuta aikaa.

Laskutukseen käytettävät tuntitiedot ovat aina vuorokauden vaihteesta siten, että esimerkiksi toukokuun tuntitiedot ovat laskulla aikaväliltä 1.5. klo 00:00 – 31.5. klo 23:59.

Jos siirtotuotteesi aikajaksotus poikkeaa edellä olevasta, voivat verkkoyhtiösi ja sähkön myyjän (Lumme Energia) laskutusperusteet poiketa ajallisesti toisistaan.

Arviolasku ja tasauslasku

Joskus voi käydä niin, että etäluettavaan mittariin tulee vika tai tietojen siirtymisessä on häiriöitä. Myös verkoston huoltotöistä voi aiheutua katkoksia kulutustietojen saamiseen. Näissä tilanteissa voit saada kulutuslaskun sijasta arviolaskun.

Arviolasku tarkoittaa sitä, että laskutettava sähkö on kulutustietojen sijaan arvioitu aiempien kulutustietojesi perusteella. Kun jälleen saamme mittariltasi kulutustiedot, korjataan laskutus arviolaskutetulta ajalta tasauslaskulla. Jos kulutusta on ollut arvioitua laskutusta enemmän, veloitetaan tasauslaskussa ylittyneen kulutuksen osuus. Jos taas kulutusta on ollut vähemmän, saat hyvitystä seuraavaan laskuusi.

Toimi näin jos saat arviolaskun:

  • Tarkista, ettei sähkömittarin pääkytkin ole pois päältä => Oltava aina päällä jotta tiedot saadaan. Mittarissa on erillinen kytkin esimerkiksi pidemmän poissaolon ajaksi
  • Jos mittarilla näyttää kaikki olevan kunnossa => Ota yhteyttä asiakaspalveluumme

Loppulasku sähkösopimuksen päättyessä

Loppulasku tehdään ja lähetetään mahdollisimman pian sopimuksen päättymisen jälkeen. Jos loppulaskulla on hyvitystä, se palautetaan pankkitilillesi. Voit ilmoittaa tilinumeron soittamalla asiakaspalveluumme tai Helmi-palvelussa 'Anna palautetta' -osiossa. Jos tilinumeroa ei ole ilmoitettu palautetaan hyvitys Danske Bankin maksuosoituspalvelun välityksellä. Hyvitys tulee noutaa 2 kuukauden sisällä siitä tulleesta ilmoituksesta.

Hinnastot ja ehdot

Kysyttävää laskusta?

p. 0800 90110
(arkisin klo 8-18)